Thursday 25 July 2013

Biskut Raya Kegemaran

Salam!!!

Hari ni nak cerita pasal biskut dan kuih raya. Tak sabar sangat nak beraya nampaknya. Aku sekarang ni tgh mood nak balik kampung. Beberapa hari lagi nak balik. Tak sabarnya. 

Kalau time raya, benda yang aku paling suka sekali ialah biskut raya. Kalau pergi rumah orang aku akan pergi cari biskut raya dulu. Aku tak kisah sangat pasal juadah lain tapi biskut raya tu penting. Mak aku memang suka beli biskut raya. Sejak dah bekerja ni, aku sendiri pun tak pernah missed nak sumbang biskut raya. 

Sekarang ni, ramai org yang lebih suka beli biskut dari buat. Entahlah mungkin sebab harga biskut sekarang pun dah tak mahal macam dulu. So baik beli saja. Family aku pun sama. Kalau dulu masa sekolah, mesti kena tolong mak aku buat biskut. Tergugat iman jugak masa tu. 

Hari ni aku nak cerita pasal biskut raya kegemaran aku. So kalu korang nak share korang punya favorite pun boleh. Comment box menanti anda dengan setia. Huhu.

1. Mama Carries/Carrie/Carey


Sampai sekarang aku tak sure mana satu nama yang betul untuk biskut ni. Takpelah yang penting sedap. Aku memang suka lah biskut ni. Rasa susu dan nestum sikit. Very milky and creamy. Jumpa biskut ni memang aku takkan segan silu lah meminta tuan rumah refill balang kalau dah habis. 

2. Almond London


Peminat tegar coklat mesti suka biskut ni. Akulah tu. Tambah pulak dengan kacang. Aku masih ingat lagi, berhempas pulas aku dgn mama aku nak buat biskut ni. Memang sedap. 

3. Biskut Cendawan Coklat


Ni satu lagi favorite. Mama aku tiap2 tahun memang akan order biskut ni. Seriously sedap. Kalau siapa yang rasa Almond London padat sangat dengan coklat dan kurang suka, patut cuba biskut ni. Tapi aku jarang jumpa orang jual biskut ni. Payahlah sikit nak dapat. 

4. Batang Buruk


So far kuih batang buruk yang paling marvelous pernah aku rasa ialah dari Muar. Dulu selalu dapat pesan dari my classmate, Kak Ai. Sekarang dia pun dah tinggal jauh. Huhu. Rindu sangat dengan batang buruk. 

5. Popia Kecil


Okay. Kalau time hari raya ni memang apa yang aku kena buat. Tiap2 tahun, muka ni lah yang gulung popia. Memang kerja aku ni. So aku yakin, bila aku balik Kelantan nanti, mama aku akan menunggu aku di depan rumah bersama kulit popia dan serunding ikan. Huhu. Tapi aku memang suka kuih ni. Tgk TV sambil kunyah benda ni. Best woo..

No comments:

Post a Comment

Read This

Read This