Tuesday 9 July 2013

First Lego League Malaysia 2013

Salam!!!

Finally dapat juga nak berkongsi pengalaman dengan korang semua pasal satu pertandingan yang telah disertai oleh pelajar-pelajar dari Mentari Project iaitu FLL (First Lego League). FLL ni pertandingan mencipta robot menggunakan NXT and lego bricks untuk menyelesaikan misi-misi mengikut tema yang diberi. Tema untuk tahun ni ialah Senior Solutions. Selain itu juga peserta-peserta dikehendaki membuat satu projek untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh orang yang sudah berumur. 

Pertandingan ini disertai oleh lebih 50 team. Semuanya dari sekolah-sekolah yang bagus. MRSM, Sekolah Menengah Sains yang mana mereka adalah dari kelab robotik. Sedangkan pelajar-pelajar kami pulak tiada proses pembelajaran secara formal pasal robot dan lego ni. Mujurlah ada pihak dari Creative Minds yang sudi membantu kami. Terima kasih banyak untuk Abang Syafiq dan juga tenaga pengajar yang lain. 

Day 1 (5th July 2013)

Hari ni hanya coach saja yang pergi untuk register. So berpandukan maps from Yasmin's phone kami bertolak. Tetapi berpusing-pusing kami mencari jalan ke UCSI, Cheras. Siap kena bayar 'tol' parking lagi semata-mata untuk masuk ke UCSI. 

Rupa-rupanya UCSI ni kat kawasan berbukit. Huhu. Tapi tempat dia memang cantik. Kalaulah aku dapat mengajar kat sini nanti. Mesti best!!! Kami actually lewat juga sampai tapi Abang Syafiq tolong daftarkan untuk kami. So kami terus pergi ke Coach Meeting. Basically Coach meeting ini hanyalah untuk Coach bertanya kalau ada apa2 benda yang tak paham. 

Lepas tu aku dan Yasmin pergi check bilik2 dan tempat yang kami akan guna untuk keesokan hari so kami akan lebih prepare dan tak kalut-kalut baru nak cari bilik. Banyaklah juga tempat yang kami perlu check. 


Coach Meeting
Dewan Pertandingan Robot Performance

Tempat Bertanding

Bilik Presentation Project

Kupon Makanan

Badges. Lucky 24!!!

Coach Tagname

Program Book

Schedule

Day 2 (6th July 2013)

Hari pertandingan... Huhu.. Aku memang tak boleh tidur. Bimbang lewat dan juga bimbang akan prestasi budak-budak. Dia orang semua bekerja sangat keras untuk pertandingan ini. Taknak mereka hampa or kecewa. 

Kami sampai awal so practice je lah. Breakfast untuk pagi ni ialah 2 roti dan air kotak untuk setiap pelajar dan juga coach. Ok lah tu untuk alas perut. Nervous giler pagi ni. First sekali, kami akan diuji untuk Robot Performance Round 1. Alhamdulillah, prestasi kami memuaskan. Even judge untuk round 1 pun sangat baik dan very considerate. So kami memulakan pertandingan dengan baik.

Seterusnya adalah Core Value Judging di mana para peserta akan diuji untuk menyelesaikan masalah-masalah yang diberi. Mereka dikehendaki memindah choptick, bola, bateri dan lain lagi dari satu meja ke satu meja. Agak kalut juga lah my student. Walaupun tak sempat selesaikan tugas tu, tapi pelajar-pelajar Mentari Project telah berjaya berkomunikasi dengan baik. 

Pada pukul 12 tgh hari pula, kami dikehendaki membentangkan projek yang telah kami buat. Projek yang kami buat ialah untuk membantu orang tua membuang sampah. Kami fokus pada kawasan Desa Mentari yang mana mereka terpaksa bawa sampah dan turun menggunakan lif sampai ke bawah semata-mata untuk membuang sampah. So kami ingin membantu mereka dengan menggunakan Robobin, satu robot yang direka untuk membantu senior citizens membuang sampah. 

Untuk Lunch, Mentari Kids happy sangat sebab dia orang dapat KFC. Lepas lunch kami kena cepat-cepat untuk ke judging yang seterusnya iaitu untuk Robot Design. I think Mentari Kids did so great for this round. I'm really proud of them. Even the judges puji robot dari Mentari Project. Good job guys!!!

Final event for us untuk hari ini ialah Robot Performance Round 2. Kali ni Mentari Kids did even better than the first round. Robot pun takda masalah sangat. Good job. So lega sangat hari pertama dah selesai. Esok hanya ada satu event jer lagi. TETAPI, kami telah dipanggil semula untuk bertemu judges. Rupa-rupanya kami adalah one of the Top 8 untuk kategori Robot. Wow. I can't believe it. This is our first time and we got Top 8 for robot already. Unfortunately, prestasi kami masa Top 8 ni sedikit lemah. Banyak misi yang kami tak dapat selesai. Kids pun sedih sangat. But it's okay we still have tomorrow. 

Malam tu balik je PJ, the kids nak buat training. Even cikgu2 pun dah letih tapi kami still gagahkan diri. Aku tak tau macam mana Yasmin & Shahir still can drive after that. Very tired. Tapi at least, the kids still bersemangat untuk mencuba yang terbaik. 

Dalam Perjalanan

Baru Sampai

Breakfast

Menyelit.

Cheer!!!

Robot Performance R1

Core Value Judging

Crick Crick

Robot Design Judging

Day 3 (7th July 2013)

Final Day!!! Gembira tapi sedih sebab pengalaman ni sangat berharga untuk aku. Tak pernah imagine pun aku akan terlibat dengan robot2 ni. Memang tak minat langsung. Tapi aku belajar banyak benda baru. Hari ni Robot Performance Round 3. So kami nak buat lagi bagus. I think we did great tetapi judge untuk round ni memang sangat cerewet. Ada sedikit issue dengan misi balance. Kids were so dissapointed and ada yang menangis. Aku pun sedih juga tengok budak2 ni kecewa tapi tahan jer. Then cikgu2 pun fight juga untuk make sure kami dapat markah tu sebab memang banyak kot (65 points). Tapi gagal. Aku memang tak tahan bila tgk Yasmin menangis because we worked so hard for this event. So aku terpaksa keluar and nangis kejap then cuba ceriakan diri. This is our first time. It's okay. Kids pun dah okay sikit. No matter what happen next, kami telah pun menang. 

Result time. Actually aku tak letak harapan yang tinggi pun. Sebab this is our first time and kami pun bukanlah ada pendidikan yang formal pasal robotik ni. But at the end, rezeki menyebelahi kami. Kami menag award untuk kategori 'Strategy & Innovation'. Happy sangat. Semua menjerit-jerit. Tak sangka sangat. This is our bonus!!! Untuk kerja keras dan sikap yang tidak pernah putus asa bila dilanda masalah. GREAT JOB MENTARI PROJECT!!!

Cenderahati

Cenderahati

Robot Performance R3

Cheer!!

Result!!!

Nervous

Ahli Baru

Menang!!! Our Trophy

We Did It!!!!

Akhir sekali, kami ingin mengucapkan terima kasih pada pihak-pihak yang telah membantu kami secara langsung atau secara tidak langsung. Terima kasih TNB, Cosmoderm, Creative Minds, UCSI dan lain lain lagi. Kalau ada rezeki, kita jumpa lagi tahun depan.

No comments:

Post a Comment

Read This

Read This