Thursday 21 November 2013

Movie Review: The Hunger Games: Catching Fire

Hello!!!

So I made this plan a long time ago with my friend, Mr Y to watch Catching Fire together. He even took a MC today lol just to watch Catching Fire. You're such a bad employee, Mr Y.. 


Catching Fire ni merupakan kesinambungan movie yang first, so you have to watch the first movie to understand the whole plot. Or you'll ended up like a girl beside me and she was asking her boyfriend so many questions and it's so freaking annoying. 

Selepas Katniss dan Peeta diumumkan sebagai pemenang bersama untuk The Hunger Games ke 74, rakyat-rakyat di setiap District mula memberontak. Bagi mereka, Katniss adalah simbol harapan mereka untuk bebas dari cengkaman Capitol. Katniss & Peeta pula masih lagi terbayang-bayang peristiwa yang berlaku dalam The Hunger Games yang lepas. Untuk menghalang pemberontakan Presiden Snow mengumumkan bahawa The Hunger Games yang ke 75 yang juga merupakan sambutan yang digelar Quarter Quell (setiap 25 tahun sekali) akan membariskan pemenang-pemenang tahun sebelumnya dan setiap district mestilah mewakilkan seorang lelaki dan perempuan. Katniss secara automatik menjadi wakil District 12 kerana dia merupakan salah satu pemenang wanita dari Districtnya manakala untuk wakil lelaki adalah di antara Peeta dan mentor mereka pada tahun sebelumnya, Haymitch. 

This is definitely one of my favorite movie this year. It was so intense and Jennifer Lawrence was such a good actress. Her speech for Rue during her victory visit to District 11 made me cried so hard. And Josh Hutcherson improved a lot after the first movie. Watak-watak supporting yang lain seperti Gale, Haymitch, Cinna & Effie juga dilakonkan dengan berkesan. Aku juga suka dengan tiga watak baru iaitu pemenang-pemenang tahun sebelumnya iaitu, Finnick, Johanna and sweetheart Mags. Plot dia dikembangkan dengan sangat baik. I want to watch this again after I get back from Singapore. 

Overall Rating: 5/5

1 comment:

Read This

Read This