Tuesday 31 December 2013

Azam Tahun Baru 2014

Salam!!!!

Lagi beberapa jam untuk kita meninggalkan tahun 2013. Macam mana dengan tahun 2013 korang semua? Aku? Alhamdulillah. Walaupun adalah beberapa benda yang tak best tapi banyak lah juga benda manis dan bagus yang berlaku pada aku. Nanti aku cerita esok pasal memori aku yang paling best sepanjang 2013. Sekarang ni just berkongsi apakah azam baru aku untuk tahun 2014. Setiap tahun mesti je ada azam. Tercapai ke tak tu lain kira. Huhu. Takdelah, kalau boleh aku akan cuba sedaya-upaya untuk memastikan azam aku tu tercapai. Jom check azam-azam aku untuk tahun 2014!!!

1. Menjadi manusia yang baik - Selama ni aku bukanlah jahat ya. Cuma kadangkala tu alpa dan lalai jugaklah. So aku nak tambah amal ibadat sebanyak yang mungkin. Tak kiralah dari segi sembahyang or membuat kebaikan. So tu fokus utama aku untuk tahun 2014. 

2. Membaca lebih 100 buah buku - Tahun ni aku kurang sangat membaca. Aku ni jenis suka yang membaca tapi tahun ni entah kenapa lah aku lebih fokus kepada internet. So aku nak pastikan aku berjaya capai matlamat aku ni. Buku kat sini tak termasuk majalah sebab aku ni memang suka beli dan baca majalah. Kalau majalah, 100 buah tu kejap je. So buku kat sini bermaksud novel, buku pengetahuan am, non-fiction books dan yang lain berkaitan. So aku akan letak link kat blog aku ni senarai list buku yang aku baca. 

3. Bersenam - Gosh, yang ni liat sikit. Mesti ada je yang jadi penghalang. Huhu. Terutama sekali anjing liar. Nak pergi tasik kat rumah aku tu sukar sikit sebab ada anjing liar yang suka benar melepak kat situ. Nak bersenam kat rumah pulak, maunya bergegar kondo tu kot. Nak pergi gym, malas dan segan sebab takde kawan. So macam mana tu? Help me.....

4. Jaga makan - Aku ni kalau bab makan memang number satu. Semua aku lahap. Kecuali durian dan sayur-sayuran atau ulam-ulaman yang berbau macam petai, tauge. Tak suka.. So aku nak kurangkan nasi dan makan dengan lebih sihat lagi. 

5. Simpan duit - Aku perlu start simpan duit sekarang sebab honestly aku jarang dapat simpan duit lama-lama. Ada je idea nak beli something. So kena jaga nafsu shopping sekarang. Walaupun dalam kepala ni banyak benda nak beli, aku stop kan dulu niat aku tu. 

6. Menulis novel pertama aku - Aku ada banyak idea untuk menulis tapi tak pernah menjadi. Mungkin sebab aku busy dan internet pulak banyak menganggu aku. So untuk tahun 2014 ni aku nak mula menulis. Lagipun aku dah bosan sangat dengan karya-karya yang ada kat Malaysia sekarang. Kalau tak kahwin paksa, kahwin kontrak then kahwin tanpa cinta. Aku memang suka cerita-cerita macam ni tapi kalau dah semua novel konsepnya sama, tak ke jemu.. So tunggu dan lihat nanti novel aku ni macam mana. 

7. Selalu pastikan bilik kemas - Haha. Yang ni aku kurang percaya sikit.. Aku ni messy lah jugak. Tambahan pulak bilik tu kecil dan share dengan kawan pula so bila barang banyak sangat nampak mcm selerak lah jugak. So kena jaga elok-elok. 

8. Belajar berenang - Aku jealous sangat bila tengok my friend, Mr Y yang seronok je berenang dalam kolam. Nak suruh dia ajar, memang fail lah sebab dia bukan seorang guru yang baik. Haha. Silap-silap kejung aku dalam air tu. So yang ni aku still tak sure macam mana nak buat. Ada yang sudi ajar aku berenang tak?

9. Kurangkan penggunaan internet dan komputer - Brownie (Laptop Acer) aku sekarang dah tenat. Takleh pakai lama-lama sebab dia overheating. So aku kena jaga Blue Ivy (Laptop Asus) ni elok-elok. Takleh lama-lama sangat pakai. Lagipun duk menghadap komputer lama-lama sangat ni boleh menyebabkan darah tinggi. 

10. Usahakan untuk dapat kerja lebih elok iaitu dengan kerajaan - Aku suka dengan kerja aku sekarang tapi orang kata kalau kerja kerajaan, jaminan tu lebih bagus. So that's why aku nak kerja dengan kerajaan. So aku kena usaha apply. Aku ni jenis pemalas sgt nak check kerja-kerja yang available. Sepatutnya dengan kelulusan aku ni senang nak dapat kerja. Tapi disebabkan sikap aku yang tak apply kerja, so macam mana nak dapat kerja. So I need to work on that.

Cukuplah sepuluh. Aku ni kalau boleh nak berjuta-juta azam, tapi tak bolehlah tamak sangat. So aku just nak ucapkan Selamat Tahun Baru dan semoga azam korang semua pun akan tercapai jugak. 

No comments:

Post a Comment

Read This

Read This