Friday 27 December 2013

Dari Tadika Sampai Ke Master

Salam!!!!

Bangun pagi tadi, entah kenapalah aku macam emo sikit. Terfikir macam mana aku boleh sampai ke tahap sekarang. Dari umur 25 tahun lagi aku dah ada Master. Memang bersyukur sangat. Aku memang tak expect pun untuk sampai ke tahap ni. Maklumlah nak sambung Master ni banyak duit yang nak pakai. Tapi aku bertuah kerana yuran semua dbiayai oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan parent aku sendiri pun banyak berkorban dari segi wang ringgit. 


So hari ni just nak imbas balik pengalaman aku study dari kecil sampailah dapat genggam Master ni. Agak perit jugaklah nak mengingat balik hal-hal lama ni. 

Tadika

~ Okay. Aku actually tak sekolah tadika. Aku pun tak faham kenapa Mama aku tak hantar aku sekolah tadika. Mungkin tadika tu jauh kot then takde orang nak hantar. Tu assumption aku je lah ya. Bila aku tanya kenapa kat Mama aku, dia boleh cakap tak payah pergi takpa sebab dah pandai membaca. Aku pun tanya lah balik macam mana aku pandai membaca. Mama aku cakap pandai sendiri. Hasil tengok tv dan majalah. Lol.. Entahlah aku pun tak faham. Even parent aku sendiri pun still confuse macam mana aku pandai membaca. Parent aku ni actually suka membeli majalah dan surat khabar. I guess dari situ lah kot. 


Sekolah Rendah

~ Disebabkan aku tak pernah pergi tadika, aku agak penakut sikit bila nak pergi sekolah. Haha. Ingat lagi Mek (Grandma) terpaksa tunggu dalam kelas. Aku masuk darjah satu di Sekolah Rendah Kebangsaan Tengku Indera Putra (SRKTIP) di Kota Bharu, Kelantan then dalam tengah tahun pindah ke Sekolah Kebangsaan Pasir Gajah (SKPG) di Kuala Krai, Kelantan. Walaupun aku agak pemalu sedikit tapi aku still dapat banyak kawan sebab aku ni actually peramah jugak. Pelajaran memang takde masalah rasanya. Aku selalu jugak naik pentas dapat hadiah dan aku quite aktif jugak dalam ko-kurikulum terutama masuk pertandingan kuiz dan juga bercerita. Tiga tahun berturut-turut kot aku masuk pertandingan bercerita ni. Aku menang masa darjah 4 & 6 dan tempat kedua masa darjah 5. So wakil sekolah ke pertandingan antara sekolah lah. Keputusan UPSR aku juga agak baik. 


Sekolah Menengah

~ After that, aku pindah balik ke Kota Bharu. Entahlah kenapa tapi aku prefer untuk stay di Kuala Krai tapi my parent think aku patut belajar di Kota Bharu. Agak sukar juga berjauhan dengan Mama aku pada usia 13 tahun tapi aku happy dapat belajar di tempat baru. So aku bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Putera (SMKP). Masa aku masuk tu semua pelajar kat sekolah tu adalah pelajar lelaki. Then tahun lepas tu baru dibuka untuk pelajar perempuan. Dari segi pelajaran aku memang takde masalah. Cuma aku ada masalah sikit untuk berkawan sebab pelajar2 kat sini dari sekolah rendah yang sama so aku segan sikit. Aku pulak memang jenis sopan santun sikit. Budak-budak lelaki pulak ganas-ganas. Tapi Alhamdulillah aku dapat biasakan diri dengan persekitaran baru. Keputusan PMR aku agak baik. 

Form 4 & form 5 pun aku stay di sekolah sama. Actually aku dimasukkan dalam kelas Ekonomi/Perakaunan secara tidak sengaja. Keputusan aku actually melayakkan aku untuk masuk kelas Sains Tulen. So kawan-kawan aku yang kat kelas Sains pun bagitahu lah pasal ni kat cikgu then even my teacher was surprised. Ada berlaku kesilapan sedikit. So sekolah buat ujian untuk menentukan kelayakan untuk masuk kelas Sains. Soalan Matematik sahaja. Memang 100% lah jawabnya sebab aku memang bagus dalam Matematik. Kalau dia bagi soalan Sains merangkak jugaklah aku. Aku dipindahkan masuk ke kelas Sains Tulen. Unfortunately, Fizik, Kimia, Biologi ni bukanlah makanan aku. Teruk kot result. Selalu agal. Tapi Alhamdulillah time SPM semuanya lulus. Keputusan aku agak baik jugaklah. 

After aku habis SPM, sekolah menengah aku tu akan buka untuk pengambilan pelajar STPM for the first time. Aku memang dari awal lagi dah plan memang nak ambil STPM. Sebab kalau ambik STPM dapat sambung ke Ijazah terus. So beban pinjaman pun taklah banyak. STPM pulak memang payah. Struggle. Berguling-guling jugaklah nak habiskan STPM. Aku juga dah start tinggal di rumah sewa so tanggungjawab banyaklah sikit. Keputusan STPM aku tak baik sangat. Dalam 2.86 pointer aku rasanya. Huhu. Tapi aku berjaya jugak sambung pengajian di UITM Dungun dalam bidang Foodservice Management. 


Degree

~ Dalam dua semester jer aku kat UITM Dungun then kena transfer ke UITM Shah Alam disebabkan masalah facilities dan tenaga pengajar yang tidak mencukupi. Foodservice Management ni agak rumit lah sikit sebab kena belajar banyak perkara. Kena belajar pasal management, marketing, accounting, hospitality, restaurant even masuk kitchen pun ada. Tapi aku enjoy sangat masa tu. Dari segi pelajaran, Alhamdulillah. Aku merasalah jugak Anugerah Dekan (Dean's List) beberapa kali. Tak pernah kena repeat paper yang mana aku bersyukur sangat sebab repeat paper ni leceh dan membebankan. So berjaya grad dengan pointer yang agak membanggakan. 


Master

~ Aku ada terfikir untuk sambung Master tapi taknak lah menyusahkan parent aku. RM10 ribu kot untuk yuran pengajian sahaja. Tetapi, aku bersyukur sangat bila ditawarkan biasiswa untuk sambung Master yang mana yuran pengajian ditanggung sepenuhnya oleh KPT. Lepas habis jer degree, aku sambung ke Master terus dalam bidang yang sama. Peringkat Master ni perlu pandai bahagikan masa. Aku tak pernah ada masalah dengan Supervisor. So presentation pun memang okay. Berjaya habiskan Master ni dalam setahun setengah jer. Alhamdulillah. Tahun 2011 dalam May, aku berjaya dapatkan Master. Masa tu aku berumur 25 tahun kot. 

So bila fikir-fikir balik, aku bersyukur sangat. Allah S.W.T banyak membantu aku. Aku pulak lately selalu leka. Huhu. Terima kasih jugak untuk parent aku, En . Iskandar Zulkarnain dan Pn. Sepiah. Best Papa & Mama ever!!! I missed them so much. So, bulan January ni aku plan untuk balik Kelantan jumpa mereka. 

2 comments:

  1. Assalamualaikum... boleh x sy nak email? sy ada few things nk mintak pendapat untuk sambung Master in food service. Thanks

    ReplyDelete

Read This

Read This